Periodontitis Nedir? Belirtileri Nelerdir ve Tedavisi Nasıl Yapılır?

Önemli bir diş eti hastalığı olan Periodontitis, yumuşak dokulara zarar vererek dişlerin yerinden oynamasına ve dolayısıyla diş kaybına neden olabilir. Teşhis edilmediğinde ve tedavisine başlanmadığı durumda, dişleri destekleyen kemikleri tahrip edebilir ve ciddi bir enfeksiyona sebebiyet verir.

Yaygın bir diş eti hastalığı olan periodontitis, rutin ve doğru bir ağız bakımı yapıldığı takdirde önlenebilmektedir. Çoğunlukla ağız hijyeninin bozulması sonucunda görülmektedir. Dişlerin düzenli olarak fırçalanması, diş ipi kullanımı, rutin diş muayenelerinin yapılması periodontitis karşısında büyük ölçüde koruma sağlar.

Agresif, kronik ve nekrotik başta olmak üzere, sık görülen periodontitis türleri bulunmaktadır. Agresif periodontitis vakalarında, çok hızlı bir kemik kaybı yaşanır. Sebebi genetik faktörlerdir. Kronik periodontitiste ise kemik kaybı genellikle daha yavaş ilerler. Nekrotik vakalarda, diş etinde ve çevresindeki dokularda görülen nekrozlar başroldedir. Bulaşıcı ve tehlikelidir. Beslenme bozukluğu olan ve bağışıklık sistemi zayıflamış kişilerde ortaya çıkmaktadır.

Periodontitisin başlıca belirtileri mevcuttur. En çok rastlanan semptomlar aşağıda listelenmiştir:

• Şişmiş, kabarmış diş etleri
  • Koyu kırmızı veya mora yakın renkte diş etleri
  • Rahatlıkla kanayan diş etleri
  • Diş fırçalama esnasında görülen kanama
  • Ağız kokusu
  • Yerinden oynayan dişler
  • Diş kaybı
  • Çiğnerken duyulan ağrı
  • Dişlerin arasındaki boşluklar

Periodontitis Tedavisi Nasıl Yapılır?

Periodontitis tedavisi, uzman bir diş hekimi tarafından gerçekleştirilir. Tedavinin amacı, diş etlerinin çevresindeki boşlukların temizlenmesi ve kemiğin zarar görmemesidir. Hastanın ağız sağlığına verdiği önem ve sigara kullanımını kesmesi, tedavideki şansını önemli ölçüde artırır.

Periodontitisin ilerlemediği vakalarda, cerrahi olmayan uygulamalar tercih edilir. Bu uygulamalardan biri, diş yüzeyindeki tartar ve bakterilerin lazer yardımıyla yok edilmesidir. Kök ucu tedavisi de yine zararlı bakterileri hedef alır, oluşumlarını engeller. Bu sayede diş etinin diş yüzeyine bağlanması kolaylaşır. Bazı vakalarda ise özel antibiyotikler kullanılır. Bunlar oral veya topikal antibiyotiklerdir. Diş etlerinin arasındaki boşluğa nüfuz edebilirler.

İlerlemiş periodontitis vakalarında ise diş ameliyatı gerekebilir. Yöntemlerden biri, diş eti dokusunun bir bölümünün kesi yardımıyla kaldırılması ve kök ucuna müdahale edilmesidir. Bu sırada alttaki kemik de yeniden şekillendirilebilir. Flep cerrahi olarak adlandırılır. Kemik greftinde ise genelde diş kökünü çevreleyen kemik çok hasar görmüş durumdadır. Greft, hastanın kendi kemiğinden küçük bir parçadır. Amaç, dişi yerinde tutarak diş kaybını önlemektir.