Ölü Diş Nasıl Tanımlanır ve Tedavi Etme Metotları Nelerdir?

Ölü Diş nedir?

Dişlerin yapısında, sert ve yumuşak dokular bir aradadır. Bir dişin iç katmanında yer alan sinirler hasar gördüğünde, kan akışı durabilir. Bu durum, enfeksiyona yol açabilir. Bir süre sonra sinirler ölebilir ve diş artık canlı özelliğini kaybeder.

Ölmekte olan bir dişin verdiği sinyaller nelerdir?

Bir diş öldüğü zaman, pulpa içindeki sinirlere kan ulaşmıyor demektir. Dişin dış yapısında görülen renk solmaları veya çiğneme esnasında duyulan acı, pek çok hasta için bir işaret sayılır. Sağlıklı dişlerin rengi genellikle mat bir beyazdır, tüketilen gıdalara ve ağız temizliğine gösterilen özene göre değişkenlik gösterir. Kahve ve sigara gibi alışkanlıklar, dişlerin rengini sarartır.

Ölme aşamasında olan bir dişin rengi, diğer dişlerden ayırt edilebilir. Sarı, kahverengi veya siyah bile olabilir. Sinirler zamanla öldükçe, renk değişimi de artar. Ayrıca ağrı duyulması da bir belirti sayılır. Ağrının şiddeti kişiden kişiye değişir. Çoğunlukla ölmekte olan bir diş sebebiyle ağrı duyulur. Ağız içindeki koku, ağız içindeki kötü tat ve diş etinin şişmesi enfeksiyon belirtileridir.

Dişin Ölmesine Sebep olan Faktörler

Dişlere alınan şiddetli darbeler hasara ve travmaya yol açabilir. Bu durum, diş ölümünün sebepleri arasındadır. Bir dişin ölüm süreci, kısa veya uzun olabilir.

Ağız bakımına dikkat etmeyen kişilerde de diş ölümü görülür. Başlarda önemsenmeyen veya fark edilmeyen küçük çürükler giderek büyür ve zamanında tedavi edilmezse dişi tahrip eder.

İlk olarak diş minesinde görülen diş çürüğü, zamanla sinirlere ulaşabilir. Çürük sinirlere ulaştığında, enfeksiyon başlar. Bu dönemde hastalar şiddetle ağrı çeker.

“Dişimin öldüğünden nasıl emin olurum?” sorusunu soran bir hasta, röntgen çektireceği bir randevu oluşturmalıdır. Herhangi bir şüpheye veya belirtiye sahip olunduğunda, derhal diş hekimi ile irtibat kurulmalıdır.

Ölü Diş için Tedavi Metotları

Öncelikle, bu durumdaki bir dişin tedavisine mutlaka en kısa süre içerisinde başlanması gerekmektedir. Çünkü ölmekte olan veya ölü bir dişten yayılan bakteriler diğer dişlere veya diş etlerine de hasar verebilir.

Diş hekimleri, çoğunlukla kanal tedavisi uygularlar. Bazı durumlarda dişin tamamen çekilmesi gerekebilir.

Kanal tedavisi, en azından dişi yerinde tutup kullanımını sürdürmek için kalıcı bir çözümdür. Dişe açılan delikle merkezine inilir, sinirler alınır ve enfeksiyon temizlenir. Bu işlemden sonra açılan boşluk dolgu ile doldurulur.

Ayrıca kanal tedavisi dahilinde, kuron kullanımı da görülebilir. Kuron, dişlerin üzerine geçirilen sabit protezlere denir. Dişe özel olarak hazırlanır. Bir kısmı törpülenen dişin üzerine kaplanır. Özellikle büyük bir dolgu yapıldığında iyi bir tercihtir.

Diş hekimleri, kuron kaplamayı tercih etmeyebilir. Bu durumda, dolgu yapılan dişin dış görüntüsüne müdahale etmek için başka yollara başvurulur. Farklı estetik tedavi metotları da değerlendirilebilir.

Ciddi travmaya sahip ve büyük hasarlı dişlerde, diş çekim işlemi tek çözüm olabilir. Diş hekimi, dişi olduğu yerden köküyle birlikte tamamen çıkarır. Bu durumda daha sonra implant tedavisi veya başka bir yola başvurulur. Tüm senaryoların diş hekimiyle konuşulması gereklidir. “Dolgu kalıcı olacak mı?”, “Masrafı ne kadar?”, “Dolgulu dişin bakımı için ne yapmam lazım?” gibi soruların cevapları hasta tarafından bilinmelidir.