Kanal Tedavisi Yaptırırken Nelere Dikkat Etmelisiniz

Endodontik tedavi olarak da adlandırılan kanal tedavisi, enfekte olmuş diş kanalındaki bakterileri kökten temizlemek ve doğal dişin kurtarılması için yapılan bir diş tedavisi yöntemidir. Bu tedavi, sonradan oluşabilecek enfeksiyonları da önleme amacı taşımaktadır. Öncelikle enfekte olmuş diş, kaybedilmeden onarılarak yeniden kazanılır.

Diş çürükleri, çatlak dolgular ve travma sonucu hasar görmüş dişler; enfeksiyona ve bakteri oluşumuna neden olabilir. Tedavi edilmediği taktirde, diş apsesi ve ciddi enfeksiyon oluşumlarına neden olabilecektir. Kanal tedavisi, dişin yumuşak kısmı olan pulpanın enfeksiyondan zarar gördüğü durumlarda gereklidir. Bu doku içerisinde kan damarları, sinir ve bağ dokusu bulunur. Pulpada görülen enfeksiyon bu yumuşak dokunun ölmesine neden olmaktadır ve bu nedenle enfeksiyon ve bakteriler kolaylıkla çoğalıp yayılabilmektedir.

Isırırken ve çiğnerken dişiniz ağrıyorsa, sıcak ve soğuk yiyecek ve içeceklere karşı dişleriniz duyarlıysa ve sallanıyorsa, dişinizin pulpa kısmında enfeksiyonun oluştuğunu düşünebilirsiniz. Enfeksiyon ilerledikçe bu belirtiler çoğalacak ve pulpada gittikçe yayılarak, dokunun tamamıyla zarar görmesine yol açacaktır. Enfeksiyon; dişetinin şişmesine, dişin etrafında iltihap oluşumuma ve yüzde şişmeye neden olabilir.

Pulpa, kendi kendini tamir edemediği için iyileşmez ancak kanal tedavisi ile dişteki enfeksiyon temizlenebilir. Kanal tedavisi ile normal dişinizden aldığınız verimi yeniden alabilir, ağız sağlığınıza kavuşabilirsiniz. Doğal görünümlü olan kanal tedavisi, sanılanın aksine ağrısız bir diş uygulamasıdır. Kanal tedavisi gereken bir dişi, bakteriyel enfeksiyonları tedavi için kullanılan antibiyotiklerle tedavi edemezsiniz.

Dişinizin kök kanalındaki enfeksiyonu tedavi edebilmek için öncelikle bakterilerin bu kökten temizlenmesi gerekmektedir. Doğal dişler bizim için oldukça önemlidir ve bu dişlerimizi uzun süre kullanabilmemiz için yapılan kurtarma çalışmalarından en önemlisi de kanal tedavisidir.

Kanal tedavisine başlamadan önce dişinizdeki enfeksiyonun yol açtığı hasarın boyutunu anlayabilmek için röntgen çektirmeniz gereklidir. Lokal anestezi ile bölge uyuşturulduktan sonra diş prosedürüne başlanır. Kanal tedavisinde öncelikle kök kanalının içindeki tüm dokular çıkarılır. Dişinizin yüzeyinden açılan küçük bir erişim deliği ile bu noktadan hastalıklı pulpa dokusu ve enfekte olan alan temizlenir. İçi boşaltılan alan, enfeksiyondan arındırılarak şekillendirilir. Dişte oluşan bu boşluğu doldurmak için dolgu malzemesi yerleştirilir. Dişten sinir dokusu çıkarıldığı için diş canlı değildir ve artık daha fazla ağrı da hissetmeyecektir.

İçi boşaltılmış bir diş normalden daha kırılgan ve hassas olacaktır. Pulpa dokusu olmayan bir diş, kemiğe bağlı olmadığı için de beslenemez. Bu durumda kanal tedavisi yapılmış bir diş için yeni bir taç yapılır veya dolgu ile kaplanarak koruma altına alınır. Böylece diş eskisi gibi ısırırken ve çiğnerken normal davranacak ve işlevini yerine getirecektir.

Kanal tedavisi yapılacak dişinizin durumuna göre işlem birkaç seansa yayılabilir. Henüz tedavisi tamamlanmayan dişinizle sert cisimler yemeniz ve ısırmanız tavsiye edilmez. İçi boşaltılmış ve dolgusu tamamlanmamış bir diş kolaylıkla kırılabilir ve daha komplike bir tedavi gerektirebilir.

Kanal tedavisi yaptırırken hastaların korkularından biri de bu işlemin ağrı verici olduğunu düşünmeleridir. Kanal tedavisi yapılırken hissedilen ağrı çürüğün kendisinden kaynaklanmaktadır; yapılan tedavi ile aslında ağrının azalmasına yardımcı olunmaktadır. Bu diş prosedürü kesinlikle ağrı verici değildir ve zaten lokal anestezi altında yapılmaktadır. Dişte bulunan enfeksiyon çevresine yayılmışsa size antibiyotik bir ilaç reçete edilebilir. Kanal tedavisinden sonra kısa bir süre dişinizde hassasiyet oluşabilir ama hafif ağrı kesicilerle rahatlatmanız mümkündür.

Kanal tedavisi yapılmış doğal dişinizi uzun süre kullanabilirsiniz fakat tedavi edilmeyen bir dişte enfeksiyon yayılacak ve dişinizin çekilmesi gerekecektir.