Kanal Tedavisi (Endodontik Tedavi )Süreci Nasıl İşler?

Doğru tedavi yöntemleri ile dişlerinizi bir ömür boyu kullanabilirsiniz. Diş içerisinde, diş pulpası adı verilen yumuşak bir canlı doku bulunmaktadır. Pulpada hasar oluşması halinde kendini onaramaz ve doku ölür. Dişin pulpasında oluşmuş enfeksiyonları tedavi etmek için uygulanan tedavi prosedürüne endodonti yani kök kanal tedavisi denmektedir. Dişin canlı kısmına (pulpaya) kadar ilerleyen enfeksiyonlar; bakteriler nedeniyle oluşmaktadır. Bakteriler sert dokuyu aşar ve kök açıklıklarından içeri girerse, dişte enfeksiyona yol açabilir. Enfeksiyon dişi zayıflatıp, ağrıya neden olur. Bunun neticesinden de dişin etrafındaki bağlar şişip, diş gevşeyecektir. Buna diş çürükleri, sızdıran dolgular, travma sonucu dişlerde görülen kırık ve çatlar sebebiyet vermektedir. Tedavi edilmezse dişte ağrıya, sıcak ve soğuğa karşı hassasiyete, şişme ve dişetlerinden enfeksiyona, yüzün şişmesine ve dişin daha koyu bir renge dönüşmesine neden olacaktır. Sonunda dişin çekilmesi gerekecektir.

Dişler iki kısımdan oluşmaktadır. Diş kökü, çene kemiğine kadar uzanan diş eti içinde kalan kısımdır. Kuron ise ağızda görünen kısmından ibarettir. Bir dişe tam ortasından kesit atarsak farklı yapılardan oluştuğunu görebiliriz; dişi bir emaye gibi kaplayan diş minesi, mineyi ve dişin genel yapısını destekleyen bir yumuşak malzeme olan dentin, kök yüzeyini kaplayan sert malzeme sement ve dişin ortasındaki canlı doku pulpa. Diş kanal sistemi, pulpa kısmında yer alır ve dişin köküne kadar uzanır. Dişin yapısına göre tek bir dişte birden fazla kök olabilecektir.

Endodonti, diş ağrısını hafifletmek ve dişinizi kurtarmak için uygulanan bir prosedürdür. Ayrıca dişi gelecekte oluşabilecek enfeksiyonlara karşı da koruyacaktır. Endodontik tedavi süreci, diş köklerinin enfeksiyondan zarar gördüğü durumlarda gereklidir. Pulpanın enfeksiyondan zarar görmesi bakterilerin çoğalmasına yayılmasına yol açmaktadır. Bu bölgede enfeksiyon olduğunu şu belirtilerle anlayabiliriz: gevşemiş, sallanan diş; sıcak veya soğuk yiyecek, içecekler dolayısıyla dişlerde meydana gelen ağrı, sızı; ısırırken ve çiğnerken hissedilen ağrı.

Öncelikle detaylı diş muayenesi yaptırmak ve diş röntgeni çektirmek gerekmektedir. Tanı konularak, dişi kurtaracak ve ağrıyı ortadan kaldıracak endodontik tedaviye başlanacaktır.

Endodontik tedavi adımları:

1. Kök kanallarının temizlenmesi:

Öncelikle enfeksiyonu tedavi edebilmek için bakterilerin, diş ve diş köklerinden temizlenmesi gerekmektedir. Lokal anestezi uygulaması ile çürük yüzeyinden hasarlı ve enfekte olmuş pulpaya ulaşılır; bu bölümde bakteriler dolayısıyla zarar gören hasarlı kısım ve dolayısıyla sinirler çıkarılır.

1. Kök kanallarının doldurulması

Diş kanallarının uzunluğu belirlendikten sonra küçük aletler ve dezenfektanlarla içinde oluşturulan bu boşluklar temizlenerek şekillendirilir. Daha sonra diş kanalı, diş dolgu malzemesiyle tamamen doldurulur. Diş içinden sinir dokusu çıkarıldığı için diş artık canlı değildir ve enfeksiyon da temizlendiği için artık ağrı hissedilmeyecektir.

1. Dişin kuron kısmının doldurulması

İçindeki pulpa dolgusu çıkarılmış bir diş daha kırılgan hale gelecektir, bu nedenle dişin kuron kısmının dolgu ile korunması gerekmektedir. Dişinizin dolgusu tamamlandıktan veya yeni bir kuron oluşturulduktan sonra daha önce olduğu gibi kullanmaya devam edebilirsiniz.

Dişiniz kök kanal tedavisine yanıt vermezse endodontik cerrahi (kök ucu ameliyatı) gerekebilir.

Endodontik tedavi sürecinde yanlış kanaatin aksine ağrı oluşmaz. Dişte hissedilen ağrı enfeksiyon kaynaklıdır. Tedavi dişinizdeki ağrıyı hafifletecektir. Operasyon sürecinde de lokal anestezi ile diş ve diş çevresi uyuşturulacağı için işlemi hissetmeyeceksiniz. Tedaviden sonra kısa bir süre, dişte hassasiyet görülmesi de normaldir. İşlem gören dişinizde, endodontik tedaviden sonra da şişlik ve ağrı devam ediyorsa yeniden muayene edilmeniz gerekebilir.