Diş Ağrısı Çekiyorsanız Yapmanız Gerekenler Nelerdir?

Diş ağrısı, dişinizde bir hasar oluştuğunun belirtisidir. Diş ağrıları genellikle diş veya dişetlerinde oluşan enfeksiyondan kaynaklanmaktadır. Dişimiz; taç kısmının altındaki yumuşak pulpa dokusu, kan damarları ve sinirlerden oluşmaktadır. Dişte oluşan bir boşluk zamanla mine tabakasını aşarak pulpa kısmına ilerler ve buradaki dokunun ölmesine neden olarak enfeksiyonun kök kanallara kadar ulaşmasına neden olabilir. Dişin pulpa kısmında oluşan enfeksiyon da ağrıya yol açacaktır.

Diş ağrısının da farklı çeşitleri olabilir; zonklayan ağrı, tatlı yediğimizde hissedilen ağrı, sıcak ve soğuk gıdalar nedeniyle dişlerde hassasiyet, çenede ağrı, dişetinde ödem, şiddetli olmayan ve sürekli hissedilen ağrılar… gibi sayılabilir. Diş ağrısı nasıl belirti verirse versin 2 günden fazla sürüyorsa, ağrı kesicilerle dahi geçmiyorsa, ısıya hassasiyet varsa, dişetleriniz kızarık, ağzınızda kötü bir koku bulunuyorsa ve yanaklarınızda şiş oluştuysa en kısa sürede diş hekimine başvurmanız gerekir. Diş ağrınızın nedeninin tam olarak anlaşılabilmesi için muayene edilmeniz ve gerekiyorsa röntgen çektirmeniz gerekebilir.

Diş ağrınız varsa bu uyarıyı dikkate alarak en kısa sürede diş hekiminize görünmelisiniz. Çünkü bu ciddi bir sorunun da belirtisi olabilir. Eğer tedavi edilemezse ciddi komplikasyonlara neden olabilecektir. Dişinizi kaybetmenize ya da enfeksiyonun vücudunuzun farklı bölgelerine yayılmasına da yol açabilir.

Diş hekimine ulaşmadan önce evde diş ağrınızı geçici olarak hafifletebileceğiniz bazı yöntemler bulunmaktadır:

1. Evde bulunan parasetamol ve iboprofen içeren ağrı kesicilerden içebilirsiniz. Ağrınız şiddetlendiği için gereğinden fazla ve sıklıkta içememeli ve dozajı geçmemelisiniz. Bu ağrı kesiciler kısa süreli olarak ağrılarınızı dindirebilir fakat tedavi etmezler. Halk arasındaki inanca göre ağrı kesicinin dişinin üzerine konulması hiçbir işe yaramayacak ve dişetlerinize zarar verecektir.

2. Ağrıyan dişinizin bulunduğu bölgeye soğuk kompres uygulamanız enfeksiyonu azaltırken, ağrıyı da dindirici etkisi vardır. Soğuk kompres enfeksiyon nedeniyle oluşabilecek ödemin de önlenmesine yardımcı olacaktır.

3. Başınızı dik tutarak, kan basıncının başınıza ilerlemesini engelleyebilirsiniz. Kan basıncın artması diş ağrınızı da artıracaktır.

4. Tuzlu su gargarası da diş ağrınızı durduracak doğal yollardan biridir. Ilık tuzlu su, enfeksiyonların ve bakterilerin dişten uzaklaşmasına yardımcı olarak dişinizi rahatlatacaktır. Tuzlu su ağız içindeki yaraların ve iltihapların giderilmesine de yardımcı olacaktır.

5. Uyumadan önce soğuk, tatlı, sert ya da asitli yiyeceklerden uzak durmalısınız. Dişinizde bulunan boşluklara dolan yiyecekler gece ağrınızı tetikleyecektir.

6. Dişlerinizi ve aralarını diş ipi ile hafifçe temizleyin. Dişlerinizin arasındaki bakterileri ve plakların ağrıya neden olmasını önleyebilirsiniz.

7. Ağrı kesici jeller ve sıvılar dişetlerine veya ağrıyan dişin etrafına uygulanırsa kısa süreli olarak ağrınızı yatıştıracaktır.

8. Karanfil yağı, ağrıyı uyuşturucu doğal bir yağdır. Bir pamuk yardımıyla diş ve dişetlerine sürülerek kısa süreli olarak ağrı dindirilir.

9. Ağız gargaraları, suları kötü ağız hijyeni nedeniyle oluşan diş ağrısı ve enfeksiyonlarında etkili olacaktır. Plak oluşumunu azaltır ve diş ağrısını geçici olarak hafifletir.

10. Antibakteriyel ve antioksidan içeren nane, çay olarak ya da çiğnenerek tüketilebilir. Nane içerisinde bulunan mentol, dişin hafifçe uyuşmasını sağlayacaktır.

11. Halk arasında diş ağrısı için kullanılan bir diğer doğal yöntem de sarımsak çiğnemektir. Sarımsak gerçekten de güçlü bir antibakteriyel olduğu için diş ve etrafındaki bakterilerin yok olmasına neden olacaktır. Sarımsak çiğnenebilir ya da dişin üzerine oturtulabilir.

Diş ağrısı için evde uygulayabileceğiniz bu yöntemler sadece geçici olarak, kısa süreli çarelerdir. Tedavi yöntemi değildir ve dişinizde enfeksiyonu temizleyemezler. En kısa sürede diş hekimini ziyaret ederek, dişinizdeki ağrının gerçek nedeninin bulmasını ve tedavi edilmesini sağlamalısınız. Diş ağrınız için kalıcı çözümü sadece diş hekiminiz sağlayabilir.