Bruksizm Nedir?

Günlük hayatımızda pek çok nedenden dolayı stres ve sıkıntılarla karşılaşıyoruz. Bu stres zaman zaman psikolojik, zaman zaman da fiziksel olarak bazı sonuçlara yol açabiliyor. Bunlardan biri de bruksizm, yani diş sıkma problemidir. Birçok kişi, geceleri uykularında farkında olmadan dişlerini sıkabiliyor. Peki, bruksizm tam olarak nedir?

Bruksizm, kişinin uyku sırasında istem dışı çene hareketlerine devam etmesidir. Bu durum, uyku sırasında hastanın dişlerini sıkmasıyla sonuçlanır. Ancak, dişlerin yemek yeme esnasında besinleri çiğneme dışında birbirine temas etmesi dişlere zarar verebilir. Diş sıkma bilinçsiz yapılmakla birlikte aslında kişinin gün içinde yaşadığı yoğun stresin bir yansımasıdır. Bu sorun zaman içinde diş ağrılarına neden olur. Eğer, bruksizm erkenden fark edilmezse ileride çeşitli sorunlara yol açabilir.

Diş Sıkmanın Tedavisi Var mıdır?

Pek çok hasta bruksizm sorunu yaşadığının farkına varmaz. Bunun için ancak başka biri tarafından uyurken dişlerini gıcırdattığı konusunda uyarılması ya da sabahları çenesinde bir ağrıyla uyanması gerekir. Bruksizm ayrıca dişleri aşındırdığı için rutin diş kontrolleri sırasında diş hekiminiz tarafından da fark edilecektir. Diş sıkmanın basit bir şikâyet olduğunu düşünebilirsiniz ancak tedavi edilmezse ağrıların yanı sıra diş sallanmalarına hatta kayıplarına yol açabilir. Ayrıca uzun vadede kemiklerde, diş etlerinde ve çene eklemlerinde hasarlar meydana getirir. Bruksizm çene ağrıları hariç yüzün diğer bölgelerinde de kasılmadan kaynaklı ağrılarla kendini gösterebilir. Bu konuda kesin tanıyı diş hekiminiz koyacaktır.

Bruksizmin meydana gelmesinde uyku sorunlara da rol oynayabilmektedir. Horlama, uykuda konuşma, uyku apnesi gibi uyku bozuklukları da diş gıcırdatma sorunu tetikleyen etkenlerdendir.

Eğer, geceleri dişlerinizi sıktığınızı gözlemlediyseniz ilk olarak bir diş hekimine danışmalısınız. Bununla birlikte diş sıkma problemi psikolojik nedenlerden kaynaklandığı için bir psikiyatriste de danışmanız yararlı olacaktır. Diş hekimi semptomları değerlendirerek, durumun daha kötüye gitmesini engelleyecek egzersizler verir ve gerekli gördüğü takdirde ilaç yazar. Psikiyatrist ise durumun kaynağı olan psikolojik problemleri tedavi eder. Stres, kaygı, korku, sinir gibi olumsuz duygulardan arınmak için kendiniz de bazı şeyler yapabilirsiniz. Çoğu hasta rahatlatıcı müzik dinlemek, yavaş tempolu yürüyüşlere çıkmak, ılık bir banyo yapmak gibi yöntemlerin kendilerine yardımcı olduğunu belirtmektedir. Daha fazlası için terapistinizden yardım alabilirsiniz.

Diş sıkma problemi için diş hekimleri tarafından sıklıkla tercih edilen bir tedavi yöntemi hastaları plak kullanımına yönlendirmektir. Geceleri plak kullanmak hastaların dişlerini sıkmasına engel olacaktır. Eğer bu tedavi tek başına yeterli olmazsa, ek ilaçlar da verilebilir. Bunlar dışında hatalı dolgu ve kaplama varsa bunların yenilenmesi, eksik dişler için uygulanan protez tedavisi gibi yöntemler de bruksizm tedavisi için kullanılmaktadır.

Bruksizm sonucu diş mineleriniz aşınmış olabilir. Bu süreçte ağız ve diş sağlığınıza özen göstermeyi, dişlerinizi her gün düzenli olarak fırçalamaya ve bakım yapmayı ihmal etmemelisiniz. Bu konuda daha fazla sorunuz varsa kliniğimize danışabilirsiniz.