Bruksizm (Diş Gıcırdatma) Neden Kaynaklanır?

Çağımızın en yaygın dental problemlerinin başında gelen bruksizm (diş gıcırdatma) stres ile doğrudan ilişkilidir. Halk arasında diş gıcırdatma ya da diş sıkma olarak bilinene bruksizm çene eklemlerine zarar veren bir rahatsızlıktır.

Toplumda en sık rastlanan dental problemlerden biri olan bruksizm, çoğunlukla uyku esnasında gerçekleşir. Kişi uyurken farkında olmaksızın çenesini sıkar. Tamamen bilinçsizce yapılan bu diş gıcırdatma eylemi bazen dışarıdan duyulabilecek kadar sesli olurken, bazen de bireyin sessiz bir şekilde sadece kaslarını sıkmasıyla gerçekleşmektedir. Birinci durumda, kişiyle aynı odada kalan birileri varsa durumu fark eder ve erken müdahale yapılabilir. Ancak ikinci durumda, bruksizm uzunca bir süre fark edilmez. Bir süredir geceleri dişlerini sıkan bireyler sabahları yüz, kulak, baş ve boyun ağrıları çekebilirler. Bruksizm biraz daha ilerlediğinde ise çene ağrısı ve çene kilitlenmesi baş gösterir.

Bruksizmin altında yatan temel sebepler gün içinde yaşanan olumsuz duygular ve ruh hallerinden kaynaklanmaktadır. Aslında bruksizm bir nevi bireyin günlük hayatında karşılaştığı stres, sinir, anksiyete ve hayal kırıklığı gibi faktörlerle baş etme biçimidir. Vücudun istem dışı verdiği bir tepki olan bruksizm, kimi durumlarda bireyin elinden geldiğince stresten uzak durmasıyla ortadan kalkabilir. Bruksizmi tetikleyen en güçlü etken olan stres bireyin kendi çabalarıyla ortadan kaldırılamıyorsa profesyonel destek alınması önerilmektedir. Kişisel olarak stres yönetimini yapmak isteyenlere hafif egzersizler yapmak, sakinleştirici müzik dinlemek, yeteri kadar uyumak, düzenli olarak yürüyüşe çıkmak ve ılık suyla banyo yapmak gibi yöntemler tavsiye edilmektedir.

Stres dışında alkol ve tütün ürünleri kullanımı, aşırı kafein tüketimi veya çenedeki yapısal bozukluklar da bruksizm riskini arttırmaktadır. Bruksizm hem yetişkinlerde hem de çocuklarda görülen bir problemdir.

Diğer Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Diş gıcırdatma tedavi edilebilen bir sağlık sorunudur. Bu rahatsızlığın asıl tedavi yöntemi stresin kontrol altına alınması olmakla birlikte, bunun kısa vadede mümkün olmadığı durumlarda alternatif tedavi yöntemlerine başvurulmaktadır. Bruksizm tedavisinin amacı dişleri korumaya alarak çene eklemlerinde meydana gelebilecek kalıcı zararları engellemek ve ağrıları dindirmektir.

Eğer diş gıcırdatma probleminiz olduğunu düşünüyorsanız hemen bir diş hekimine görünüp şikâyetlerinizi bildirmelisiniz. Diş hekiminiz bruksizmin varlığından kesin olarak emin olmak için detaylı bir değerlendirmek yaptıktan sonra uygun tedavi için sizi yönlendirecektir. Bruksizm tedavisinde sorunun kaynağına göre hareket edildiğinden, öncelikle hastalığın neye bağlı ortaya çıktığı belirlenmelidir. Bruksizm tedavisinde en çok kullanılan yöntem geceleri plak kullanımıdır. Fakat bu yöntem hemen sonuç vermez; kimi hastalar 1 yıldan uzun süre plak kullanmaktadır. Diş hekimi düzenli olarak hastanın takibini yaparak tedavi sürecinin işleyişini kontrol eder.  Plak kullanımı dışında botoks, ortodonti, çene ameliyatı ve ilaç kullanımı gibi tedaviler de mevcuttur. Plak tedavisine ek olarak botoks kullanıldığında daha başarılı sonuçlar alınmaktadır.

Siz de bruksizmden muzdaripseniz polikliniğimizi arayarak uzman diş hekimlerimizden randevu alabilir kapsamlı muayene olabilirsiniz.