Ayrık Diş Tedavisi Nedir? Nasıl Yapılır?

Diastema (Ayrık Diş) Tedavisi

Ayrık diş, iki diş arasında istenmeyen ve estetik görünümü olumsuz etkileyen bir boşluğun oluşması anlamına gelmektedir. Gülümsemeyi ve buna bağlı olarak estetiği olumsuz etkileyen ayrık diş, pek çok insanda karşılaşılabilen bir problemdir. Hem çocuklarda hem yetişkinlerde görülebilen ve çoğunlukla doğuştan gelen bir problem olan ayrık diş sendromunun zaman içinde kendiliğinden oluşma potansiyeli de vardır.

Diastema bazı insanlarda diksiyonu etkileyebildiği gibi yutkunma esnasında boğaz kısmına tükürük kaçması gibi ani şikâyetleri de ortaya çıkarabilmektedir. Dilin sürekli dişler arasındaki boşluğa temas etmesi durumunda zaman içinde söz konusu boşluk daha fazla büyüyebilmektedir. Belirli bir süre içinde dil bölgesinin zarar görme ihtimali de ortaya çıkmaktadır.

Diastema Sendromunun Sebepleri

Ayrık diş oluşumunun ardında yatan nedenler kişiden kişiye farklılık gösterebilmektedir. Bazı bireylerde ayrık diş nedeni, çene hattı ya da diş boyutu ile alakalı olabilmektedir. Çene kemiği ile orantısız konumlanan dişler arasında boşluk oluşma ihtimali doğabilir. Bu noktada, dişler ve çene kemiğinin anatomik yapısı genetik olabileceği için ayrık diş probleminin doğuştan meydana gelme olasılığı söz konusudur.

Ayrık diş sendromu, diğer adıyla diastema; ön taraftaki iki diş ve diş eti hattının arasındaki diş eti büyümesi sonucu ortaya çıkabilmektedir. Söz konusu aşırı büyüme sonucunda dişlerin arasındaki mesafe artar ve ayrık diş problemi doğar. Bunun yanında diastema nedenleri arasında pek çok neden sıralanabilir. Yeme-içme alışkanlıkları, yutkunma refleksleri, diş eti rahatsızlıkları, ön dişlere baskı yapacak herhangi bir aktivite, söz konusu nedenler arasında gösterilebilir.

Ayrık Diş (Diastema) Tedavi Yöntemleri

Bireyin özgüvenini olumsuz etkileyen ve sosyal yaşantısını soyut anlamda sınırlandıran ayrık diş problemi, etkili tedavi yöntemleri sayesinde çözüme kavuşturulabilmektedir.

Ayrık diş sendromu nedenlerinin doğru bir şekilde tespit edilmesi oldukça mühimdir. Diastema şikâyetinin oluşum sebepleri en sağlıklı şekilde analiz edildikten sonra hastaya özel tedavi planlaması yapılmalıdır. Hangi tedavi yönteminin uygulanacağı, alanında uzman diş hekimi tarafından belirlenmelidir.

Diş Teli Tedavisi

Diastema tedavisi ortodonti alanında uzmanlaşmış hekimler tarafından diş teli tedavisine başvurularak gerçekleştirilebilir. Damaklık, plaklar, metal ya da şeffaf diş telleri ile uygulanan bu teknik, en sık tercih edilen diastema tedavi yöntemlerinden birisidir. Bu tekniğin detayları kişinin diş yapısına göre belirlenmektedir. Tedavi esnasında kullanılan aparatlar, aralarında mesafe olan dişlerin belirli bir süreç içerisinde yakınlaşmasını sağlar ve bununla birlikte estetik görünüm elde edilir.

Bonding Tekniği

Ayrık diş sendromu için tercih edilen bir diğer yöntem ise bonding yöntemidir. Damaklık ya da diş teli gibi aparatları kullanmak istemeyen veya hızlı bir şekilde sonuç elde etmek isteyen bireyler için ideal bir tedavi şeklidir. Bonding tekniği, dişlerin enine genişlemesini hedefler. Tedavi esnasında ayrık diş dolguları kullanılır ve uygulama ortalama 30-60 dakika içinde tamamlanır. Dişlerin rengi ile uyumlu olarak seçilen kompozit dolgu sayesinde ayrık diş sendromu tedavisi mümkün olur.

Porselen Diş (Lamine) Tekniği

Ayrık diş estetiği yöntemlerinden bir diğeri, porselen yaprak uygulamasıdır. Dişlerdeki şekil ve renk bozukluklarını gideren lamine tekniği, ayrık diş sendromu tedavisinde en sık tercih edilen tedavilerdendir. Bu yöntemde dişlere minimum müdahale gerekir. Etkili estetik görünüm sağlayan porselen diş tekniğinden önce laboratuvar ortamında, kapatılması gereken diş boşluğuna göre lamineler ölçülendirilir. Üretilen lamineler ayrık dişlerin üzerine uygulanır ve sonrasında ekstra bir müdahale gerekmez. Doğal bir görünüm elde edilmesine olanak sağlayan lamine tekniği neticesinde estetik dişlere ve bununla birlikte daha fazla özgüvene kavuşmak mümkündür.

Diastema Tedavisinden Sonra İyileşme Süreci

Ayrık diş tedavisinin ne kadar zaman alacağı, seçilen tedavi yöntemine hastanın diastema karşıtı tedaviye vereceği yanıta göre değişebilmektedir. Aylarca sürebilen diş teli tedavileri ya da iki-üç gün aralığında sona eren lamine diş uygulaması, birkaç saat içerisinde netice elde edilen bonding uygulaması gibi farklı süreçlerde tamamlanan tedavi yöntemleri söz konusudur. Bu doğrultuda bireyin bütçesi, diastemanın derecesine ve diş hekiminin tıbbi değerlendirmelerine göre, tedavi için seçilmesi gereken yöntem belirlenebilmektedir.  Diastema tedavilerinin ardından diş hekimi tarafından bilgilendirilmek oldukça önemlidir. Olası neticeler ve komplikasyonlar hakkında tüm detayları uzman diş hekiminden edinmek, iyileşme sürecinde hastaya farkındalık kazandırabilir.

Diastema tedavisinin iyileşme sürecinde meydana gelebilecek minimal ağrılar için ortodontist hekim tarafından tavsiye edilen ağrı kesici ilaçlar kullanılabilir. İyileşme boyunca yeme-içme düzeninde birtakım detaylara dikkat edilmesi gerekir. Tedaviden sonraki ilk süreçlerde aşırı sıcak ya da aşırı soğuk ürünler tercih edilmemelidir. İlk birkaç gün sert gıdalar tüketmemeye özen gösterilmelidir. Alkollü ve asitli içeceklerin tüketimi sınırlandırılmalıdır.

Estetik kaygıyı ortadan kaldıran ve hastalara özgüvenli gülümsemeler hediye eden ayrık diş tedavisi, oldukça etkili sonuç veren bir ortodonti tekniğidir. Ayrık diş tedavisi fiyatları ve prosedürleri hakkında detaylı bilgi edinmek için ücretsiz danışmanlık alınabilir ve bu danışmanlık hizmeti neticesinde, işlem için en iyi diş hekimine kolaylıkla ulaşılabilir.